Háttérbe szorítaná az angol nyelv oktatását az oktatási államtitkárság, amit részben azzal indokolnak, hogy az angolt túl könnyű megtanulni, és így félrevezetheti a diákokat - írja az Origo a birtokába került stratégiatervezetre hivatkozta. A portál szerint van olyan vélemény is az államtitkárságon, hogy az angolt maguktól is könnyen elsajátíthatják a diákok az internetről és videoklipekből. „Szerencsés, ha az első idegen nyelv nem az angol, didaktikai okból. Az angoltanulás kezdeti, nagyon gyors és látványos sikerei azt a tévképzetet kelthetik a tanulókban, hogy idegen nyelvet ilyen egyszerű tanulni” - fogalmaz a stratégia, mely szerint „célszerű olyan nyelvet választani, amelynek strukturált nyelvtani rendszere egyértelműen leírható, és egyenletes megterhelést jelent a tanulása (például neolatin nyelvek)”.
A tervezet szerint ösztönzésben részesítenék azokat az iskolákat, amelyek nem az angolt indítják első nyelvként. A támogatás azonban nem feltétlenül anyagi jellegű lenne: „Lehetne akár valamiféle minősítés azon iskoláknak, amelyek a nyelvi-kulturális többszínűség jegyében kínálnak más első, élő nyelvet, vagy a latint”. A Nemzeti Erőforrás Minisztérium oktatási államtitkársága arról egyelőre nem nyilatkozik, hogy elkészült-e a stratégia végleges változata, és mikor fogadhatják azt el.
„Ha valóban háttérbe szorítják az angolt az iskolákban, nagyon jó idő köszönt a nyelviskolákra” - nyilatkozta a portálnak Sipos Júlia, a Nyelviskolák Szakmai Egyesületének főtitkára a készülő stratégiájáról. A nyelviskolákban tanulók nagyjából nyolcvan százaléka jelenleg is angolt tanul.